Навчання
Відеокурс
/

Мистецтво ХХ століття

Мистецтво
У мистецтві й світовій культурі XX століття сприймають по-різному. Його можна вважати кінцем західноєвропейської художньої культури і реалістичної традиції – мистецтво начебто втратило свій інтерес до краси і зрозумілості. Або ж завбачити у столітті соціальних потрясінь, революцій і війн – епоху змін. Це століття зміни орієнтирів у культурі та більшого потягу до ідеєтворення, аніж до образотворення.
11 вебінарів у записі
2 500 грн
3 000 грн
Реєстрація на курс 
Історія класичного мистецтва
Ваша електрона адреса
Ваше ім`я
Ваш телефон
Click to order
Ваше замовлення
Total: 
Ваше ім`я
Ваша електронна адреса
Ваш телефон
Промокод

Про курс

Вир подій, імен, явищ, художніх і культурних феноменів, що перевтілили нашу реальність та замінили літературоцентричність попередніх епох – сучасною тотальною візуальністю. Авангардне мистецтво, смерть реалізму, впливи пропаганди та будівництво утопій, фальсифікація образу, кінематографічна реальність, психоаналіз та фантазійні всесвіти героїчних блокбастерів, культурне середовище як система індустрії, мистецтво як терапія та мистецтво як агресор – усе це стало складовими візуальної культури у XX столітті, яка доповнилася ще й фотографією, кінематографом, телебаченням, рекламою та інтернетом.

Останні 100 років переварили в собі майже усі образотворчі надбання попередніх епох. І просто зараз ця візуальна суміш минулого формує наші смаки, симпатії й антипатії, нашу актуальну реальність та впливає на наші життя.
Історія мистецтва — це не тільки історія шедеврів чи послідовність художніх стилів. У XX столітті – це візуальна культура, що заполонила життя кожного.

Як викладається курс

Відеокурс,
11 лекцій
Тривалість однієї лекції — півтори години.
Мова викладання – українська.
Додаткові матеріали
До кожної лекції ви отримаєте презентації з візуальними матеріалами.
Доступ до відеокурсу гарантовано протягом року
Ви можете переглядати відеокурс у своєму особистому кабінеті у зручний для вас час протягом року.

Для кого цікавий цей курс?

/
Широкому колу слухачів, які цікавляться історією мистецтва та візуальною культурою ХХ століття.
/
Курс орієнтований на студентів, фахівців гуманітарного напрямку та креативних індустрій, а також кола слухачів, які цікавляться актуальною культурою та мистецтвом ХХ століття.

Програма курсу

1 ЛЕКЦІЯ
Зміна епох. 1900-ті
Межа XIX–XX століть увійшла в історію світової культури як початок модернізму — філософського і мистецького руху розвинених індустріальних суспільств. Поки доживали віку поважні імпресіоністи, а стиль модерн заполонив європейські вулиці, вітрини та інтер’єри, модерністи безжально видозмінювали мистецтво задля нового майбутнього.

Чим розпочалося XX століття, де знаходився центр європейського культурного тяжіння, що спільного й відмінного між модернізмом й модерном, а також яка політична і соціальна реальність оточувала митців на зламі століть — ви дізнаєтесь із вступної лекції до курсу.
2 ЛЕКЦІЯ
Смерть реалізму і наївне белькотіння. 1910-ті. Частина 1
Це період розпаду реалістичного зображення на атоми мистецьких «-ізмів»: кубізм, фовізм, футуризм, супрематизм, експресіонізм, дадаїзм, сюрреалізм. А також генерування нових мистецьких утопій: знайденого об’єкту як мистецтва, мистецтва для народу, пошуку художнього генія за океаном та у первісних образах, а також утвердження абстракції як чистої і самодостатньої художньої форми. Усе це стало можливим в умовах швидкозмінної реальності початку XX століття, Першою світовою війною, низкою наукових та гуманітарних відкриттів і значними суспільними трансформаціями з відвойовуванням прав жінок.
3 ЛЕКЦІЯ
Смерть реалізму і наївне белькотіння. 1910-ті. Частина 2
Це період розпаду реалістичного зображення на атоми мистецьких «-ізмів»: кубізм, фовізм, футуризм, супрематизм, експресіонізм, дадаїзм, сюрреалізм. А також генерування нових мистецьких утопій: знайденого об’єкту як мистецтва, мистецтва для народу, пошуку художнього генія за океаном та у первісних образах, а також утвердження абстракції як чистої і самодостатньої художньої форми. Усе це стало можливим в умовах швидкозмінної реальності початку XX століття, Першою світовою війною, низкою наукових та гуманітарних відкриттів і значними суспільними трансформаціями з відвойовуванням прав жінок.
4 ЛЕКЦІЯ
Конструювання утопії: німецький та радянський варіанти. 1920-ті
Поки Радянська система втілювала авангардні ідеї нового мистецтва для нового народу, Німеччина осмислювала ергономічність та взаємозалежність мистецтва і дизайну. Так виникли дві фундаментальні школи нового мистецтва: німецький БАУХАУС та радянський ВХУТЕМАС. А поряд із новим мистецтвом, популярності і розквіту досягло й кіновиробництво: німецький кіноекспресіонізм та радянське авангардне кіно, що заклали традиції європейського кінематографу.
1920-ті роки – десятиліття будівництва утопій та вихід концепцій у реальність.
5 ЛЕКЦІЯ
Монументальне, «документальне», тоталітарне. 1930-ті
В умовах економічних й політичних конвульсій Великої Депресії, в США чинне місце займе фотографія, – з її допомогою змінюватимуть закони та писатимуть історію. А виставка «Кіно та фото» у Німеччині 1929 року й загалом переозначить фотографію у суспільстві та визначить її новим критичним інструментом.
Проте обнулення курсу нового мистецтва відбудеться в Східній і Західній Європі майже синхронно: у Радянському Союзі метод соціалістичного реалізму прийде на зміну авангарду, а з приходом до влади нацистської партії у Німеччині модернізм та німецький експресіонізм будуть проголошені «дегенеративним» мистецтвом. Це десятиліття формування тоталітарних стилів, де пропаганда одягається в мистецтво, а ідеологічна цензура ставатиме приводом до фізичної розправи над митцями.
6 ЛЕКЦІЯ
Друга світова війна та мистецтво середини століття. 1940-ві
Тоталітарний стиль попереднього десятиліття втілюється повноцінно та безповоротно. Війна формує свою гостроактуальну візуальність: плакатну, просту за швидкістю сприйняття, таку, що безапеляційно викликає реакцію. Фронту у цей час слугує і культура також: плакатність як лаконічна форма та шарж як соціально-критичний інструмент інформаційної боротьби. Також окреслюються образи нових культурних героїв по обидві сторони війни: жертви, солдата-захисника та агресора. Вони надовго стануть інструментами в руках пропагандистів, мотивом корпусу творів воєнної тематики у різних мистецьких медіа та потребуватимуть глибинного переосмислення й покаяння.
7 ЛЕКЦІЯ
Мистецтво як інструмент холодної війни. 1950-ті
Друга світова війна обнуляє гуманізм, а слова Теодора Адорно про неможливість поезії після Освенцима стають вироком часу та європейського мистецтва. Модернізм ламається. Під питанням опинилися гуманістичні цінності та етичні базиси європейської культури. Повоєнне мистецтво в умовах холодної війни відображає глибинну кризу самосвідомості та перебуває у пошуку шляхів до ревіталізації віри у людину та прогрес цивілізації.
Це час зміни фокусу мистецтва, пошуку нового способу до виразності. Змінюється місце тяжіння актуального мистецтва, ним стає Нью-Йорк. Відбувається деконструкція наративу та конструювання міфу. Мистецтво стає інструментом Холодної війни.
8 ЛЕКЦІЯ
Нова мова мистецтва. 1960-ті
Повоєнне мистецтво шукало нові орієнтири та інші засоби до художньої виразності.
Назрів одночасний потяг і до простоти й зрозумілості предметного світу, і до ідеалістичної віри у технічні інновації та повоєнну реконструкцію світу. А поряд з цим назріває проблема консюмеризму та її критика мистецтвом попарту, відеоарт як реакція на медіа, а саме мистецтво стає потоком життя – флуксусом.
Так, слідуючи назві знакової виставки 1969 року, – це десятиліття культури, «коли стосунки стають формою».
9 ЛЕКЦІЯ
Що таке постмодернізм? 1970-ті
Мистецтво набуває рис індустрії: аналізує вже не тільки актуальну дійсність, але й своє місце і відповідальність в соціокультурній та політичній діяльності людства. Виставки стають територіями узаконення нових ідей у мистецтві, зростає роль куратора як носія концептів. Формується інституційна критика, чітких артикульованих форм набуває соціально-критичне мистецтво та його феміністичне крило, тіло стає інструментом художньої промовистості – утвердженням перформативних практик мистецтва.
Поки в соціалістичних країнах протистоять одне одному офіційне мистецтво соціалістичного реалізму та неофіційна культура й рух дисидентів, капіталістичний світ формулює та осмислює появу поняття постмодернізму.
10 ЛЕКЦІЯ
Масова культура та Нові дикі. 1980-ті
Монолітні конструкції повоєнного переподілу світу починають хитатися. Разом із падінням Берлінської стіни розпочинається і дослідження культури розподілу й конфронтації. Виставка «Маги Землі» закликає до деколоніального трактування мистецтва, а Чорнобильська катастрофа оприявнює політичну неміч СРСР, розпад соціалістичного блоку стає ключовою темою культурної рефлексії. Панк підриває політичні стовпи Європи, рок «розвалює» Союз під наглядом КДБ, а у Москві відбувається перший аукціон Sotheby's, присвячений андеґраундові та неофіційній культурі.
11 ЛЕКЦІЯ
Естетика взаємовідносин. 1990-ті
Радянський Союз з його тоталітарним мистецьким концептом розпадається на окремі держави. Це проявляє множинність та варіативність мистецтва колишнього соціалістичного блоку. Капіталістичний світ поглинає ринки та інтереси вихідців із СРСР. Дослідження Маршалла Макклуена у полі популярної культури, законів медіа та «глобального села», розроблені ним впродовж 1960-1980-х, саме у 1990-ті стають дійсною реальністю через тотальне телебачення та формування масової культури. Поява нових технологій, комп’ютеризації та інтернету стають інструментом для митців нового, вже цифрового мистецтва. Біоарт та акціонізм, кітч та «естетика взаємовідносин» завершують XX століття та розпочинають XXI.

Лекторка

Галина Глеба

Мистецтвознавиця, кураторка виставкових проєктів, дослідниця українського мистецтва та фотографії другої половини XX століття. Учасниця Дослідницької платформи PinchukArtCentre, авторка низки статей про мистецтво для українських медіа та друкованих видань. Редакторка журналу про українську фотографію Saliut Magazine.
Формат навчання
Після оплати ви отримаєте лист з описом процесу навчання та посиланням на особистий кабінет, де з'являться записи лекцій
Мова викладання – українська
Курс підійде як слухачам, які бажають познайомитися з темою, так і тим, хто хоче впорядкувати вже набуті знання
Курс розрахований для будь-якого рівня знань
Переглядайте лекції, коли вам зручно
Якщо ви маєте додаткові питання, радо відповімо на них за телефоном (095) 493 04 04
3 000 грн
Вартість курсу
2 500 грн